NAC nie tylko dla gości

Rośnie wykorzystanie rozwiązań NAC do kontroli dostępu pracowników łączących się z zasobami firmy spoza sieci korporacyjnych.

Według najnowszych badań Forrester Research, coraz więcej firm używa NAC do kontroli dostępu pracowników łączących się z zasobami spoza sieci firmowej. Jest to zmiana tendencji w dotychczasowym wykorzystaniu NAC - głównie jako sposobu kontroli użytkowników-gości (konsultantów, partnerów itp.), którzy uzyskują prawo podłączania się do sieci przedsiębiorstwa.

Odsetek firm, które uważają, że system NAC jest istotny dla użytkowników-gości wynosi 46 proc., podczas gdy odsetek uważający NAC za ważny dla dostępu pracowników własnych wynosi 47 proc. Badania przeprowadzono wśród 312 osób z Ameryki Północnej i Europy, decydujących o wprowadzaniu nowych technologii w przedsiębiorstwach.

Tak jak w każdej decyzji technologicznej, podstawowe pytanie dotyczy sensu inwestowania w nowe produkty. Studium Forrester podaje kilka kryteriów wspomagających ocenę decyzji wdrożenia NAC.

Według firmy badawczej, jeżeli ponad 5 proc. użytkowników stanowią pracownicy obcy (zleceniobiorcy czy dostawcy) pracujący w ośrodkach firmy, to jest to grupa, dla której warto wdrożyć tę technologię. Pomoże ona w zagwarantowaniu członkom tej grupy różnych poziomów dostępu, w zależności np. od ich umiejętności.

Z kolei, jeżeli ponad 30 proc. pracowników własnych uzyskuje dostęp do zasobów firmy za pośrednictwem sieci publicznych, to jest to znacząca grupa użytkowników potrzebujących właściwych zabezpieczeń. Niezabezpieczony dostęp poprzez takie sieci stwarza ryzyko utraty danych lub ich ujawnienia.

Tak samo, jeżeli większość pracowników łączy się z siecią korporacyjną za pośrednictwem Wi-Fi. W tym wypadku NAC może zapewnić narzędzia do uwierzytelniania i autoryzacji, które znacznie zmniejszają ryzyko utraty danych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200